- Binnen de EU is voldoende steun voor de verhoging van de Europese invoerheffingen op elektrische voertuigen uit China.
- Dat meldt de Europese Commissie op basis van een stemming onder lidstaten.
- De tariefverhoging is een tegenreactie op de goedkope elektrische auto’s die China op de Europese markt brengt, waardoor er geen eerlijke competitie zou zijn.
- Lees ook: Chinese automerken verkopen bijna de helft minder in Europa, na verhoging van importheffingen
Binnen de Europese Unie is voldoende steun voor de verhoging van Europese invoerheffingen op elektrische voertuigen uit China. Dat heeft de Europese Commissie gezegd in een verklaring.
Het gaat om een verhoging met percentages die oplopen tot 45 procent, in plaats van de standaardimportheffing van 10 procent.
Het besluit is een tegenreactie op de goedkope elektrische auto’s die China op de Europese markt brengt, waardoor volgens een analyse van de Europese Commissie er geen eerlijke competitie is. De Chinese auto’ s kunnen zo goedkoop zijn, omdat China de auto-industrie zwaar zou subsidiëren.
China ontkent de oneerlijke praktijk en heeft als vergelding gedreigd met heffingen op Europese producten zoals zuivel, cognac, varkensvlees en auto’s. De EU onderhandelt intussen wel met China verder over een oplossing in dit handelsconflict. Die oplossing moet in lijn zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie, aldus de verklaring.
Duitsland en Hongarije stemmen tegen hogere Europese importheffing
Onder meer Duitsland en Hongarije hebben tegen het opleggen van de tarieven gestemd uit vrees voor het ontketenen van een handelsoorlog met China.
Voor Duitsland is China een belangrijke afzetmarkt. Uit gegevens van de Duitse organisatie voor de auto-industrie VDA kwam eerder deze week naar voren dat Duitsland vorig jaar voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen naar China exporteerde.
De Duitse import van auto’s en onderdelen uit China was goed voor 6,8 miljard euro. VDA stelt dat de mogelijke schade van de heffingen voor de Duitse auto-industrie groter is dan de mogelijke voordelen.
Ondertussen steken Chinese automerken honderden miljoenen in Hongarije. Het doel: fabrieken op Europees grondgebied bouwen, om zo de hogere importheffingen te omzeilen.
De tariefstemming nam vrijdag plaats in een comité van vakambtenaren uit de 27 Europese hoofdsteden.